Artrose / Slijtage

Artrose is een gewrichtsaandoening waarbij het gewrichtskraakbeen achteruit gaat,(Zie fotos van de verschillende stadia hiernaast) maar het kraakbeen kan ook zelfs geheel verdwijnen. Door het verdwijnen  van het kraakbeen komen botten tegen elkaar.

Artrose wordt ook wel 'slijtage' genoemd. Het is een verwarrende benaming omdat namelijk niet het bot afslijt, maar het kraakbeen. Er wordt onvoldende nieuw kraakbeen aangemaakt. Bij artrose wordt voortdurend nieuw bot gevormd, het bot gaat zijn dragende oppervlak en zo de stabiliteit van het gewricht verbeteren. Hierdoor ontstaan verdikkingen (osteofyten) waardoor bewegen pijnlijk wordt. Als patiënt ga je door de pijn steeds minder bewegen, het gevolg is dat je stijf wordt en je spieren verslappen.

Artrose moet men niet met osteoperose verwarren. Bij osteoperose worden de botten kalkarm en medicijnen moet worden ingenomen om verdere afbraak te voorkomen.

De Klachten
Beperking in het bewegen (stijfheid) is het meest voorkomende symptoom. Vaak is er pijn rond het aangetaste gewricht. Zit de artrose in de wervelkolom dan kunnen de klachten uitstraling geven naar de armen, benen, hoofd of borst. Soms gaan de pijnen gepaard met tintelingen. Kenmerkend is dat de klachten het ergste zijn in het begin van de bewegingen, bijvoorbeeld 's morgens bij het opstaan , of na langer tijd stil te hebben gezeten. De pijn neemt af als u eerst op gang bent gekomen. Bij artrose in een vergevorderd stadium houden de klachten constant aan.

Nadat een diagnose is gesteld gaat de chiropractor een behandelingsplan met u opstellen. De chiropractor kan zorgen dat u op een betere manier gaat bewegen. De behandeling wordt voornamelijk uitgevoerd via specifieke chiropractische druktechnieken. De behandelingen zorgt ervoor dat in het gewricht  meer vloeistof wordt aangemaakt, daardoor gaat deze soepeler bewegen. De structuren om het gewricht heen (zoals zenuwen, spieren, gewrichtbanden) functioneren weer als vanouds, waardoor de pijn vermindert. De spieren gaan ontspannen en u beweegt zich een stuk gemakkelijker. De behandelingen met chiropractie zijn niet pijnlijk.