Artrose / Slijtage

Artrose, in de volksmond ook wel slijtage genoemd, is een gewrichtsaandoening waarbij de kwaliteit van het kraakbeen achteruit gaat. Het is onderdeel van een normaal verouderingsproces en treedt dan ook bij iedereen in meer of mindere mate op. Misschien denkt u, net zoals veel andere mensen die de diagnose ´artrose´krijgen, dat er niets meer aan te doen is. Gelukkig is dit maar ten dele waar. Al kan het slijtageproces niet worden gestopt, noch worden omgekeerd, chiropractische behandeling kan vaak pijn en stijfheid verminderen. Bovendien is de link tussen artrose en pijn niet erg sterk. Iemand met een beetje artrose kan veel pijn hebben, en iemand met heel veel artrose hoeft er geen last van te hebben. Dat betekent dat artrose niet per se pijn hoeft te veroorzaken en dat andere factoren ook een rol spelen, zoals het functioneren van spieren en gewrichten.

Waardoor ontstaat artrose

Bij het ouder worden neemt de soepelheid van het kraakbeen af, doordat het droger en stijver wordt. Dat gebeurt uiteindelijk bij iedereen, al heeft niet iedereen er last van. Er zijn omstandigheden die de kans op pijn vergroten, zoals te weinig beweging, zwaar werk, een verkeerde houding of oude blessures. Door de stijfheid van het gewricht en de pijn beweegt u minder soepel, met alle gevolgen van dien. Omliggende zenuwen en weefsel (spieren, banden en gewrichtskapsel) kunnen geïrriteerd raken. Als er andere gewrichten zijn, die het werk overnemen van het stijve gewricht, dan kunnen die overbelast raken en ook pijn gaan doen.

De Klachten
Beperking in het bewegen (stijfheid) is het meest voorkomende symptoom. Vaak is er pijn rond het aangetaste gewricht. Zit de artrose in de wervelkolom dan kunnen de klachten uitstraling geven naar de armen, benen, hoofd of borst. Soms gaan de pijnen gepaard met tintelingen. Kenmerkend is dat de klachten het ergste zijn in het begin van de bewegingen, bijvoorbeeld 's morgens bij het opstaan , of na langer tijd stil te hebben gezeten. De pijn neemt af als u eerst op gang bent gekomen. Bij artrose in een vergevorderd stadium houden de klachten constant aan.

De chiropractor kan artrose niet wegnemen. De behandeling van artrose is erop gericht om de normale functie van het gewricht en omliggende gewrichten zo goed als mogelijk te herstellen. Op die manier kunnen stijfheid en pijn afnemen en mobiliteit en functioneren verbeteren. Uw chiropractor kan uw klachten met verscheidene technieken behandelen. Zeker in het geval van artrose wordt er vaak gebruik gemaakt van verschillende technieken. Welke technieken worden toegepast, hangt af van de locatie van de klachten, uw staat van gezondheid, wensen en behoeften.

Naast specifieke chiropractische correcties van de gewrichten, kunnen ook andere behandeltechnieken zoals mobilisatietechnieken, spierontspanningstechnieken, triggerpoint therapie, dry needling, taping en stretches deel uitmaken van een chriopractisch consult. Wat u zelf kunt doen tegen artrose?  Beweging is de beste remedie tegen artrose, zowel ter voorkoming als ter vermindering van de klachten, mits dat op een verstandige manier gebeurt! Verkeerd bewegen kan de klachten juist verergeren. Rustige, geleidelijke bewegingen zoals lopen, fietsen en zwemmen zijn het beste. Ook is goede voeding en een goede houding van belang. Uw chiropractor kan u over al deze zaken adviseren.