Knieklachten

In ons Rugcentrum vinden we twee belangrijke oorzaken voor de klachten aan de knieën.

Sport blessuren en artrose/slijtage.

Artrose in de knieën

Veel mensen van middelbare leeftijd of hoger krijgen last van een pijnlijke knie of de ene of de beiden.
De afbraak van het kraakbeen in het gewricht zorgt ervoor dat er te veel ruimte in het gewricht komt. De banden worden slapper en het gewricht wordt instabiel.
Vaak wordt er gezegd: "Je moet er mee leren leven" en "er is niets aan te doen". Medici schrijven in veel gevallen pijn medicijnen voor. Een andere oplossing zijn de voedingssupplementen Glucosamine en chondriotine (voedingssublementen) die zorgen voor een vermindering van de klachten.

Klachten
De knieën voelen stijf aan en zijn vaak dikker geworden. Na te hebben gezeten doen ze pijn ook `s morgens na het opstaan. In een later stadium doet het ook zeer met het lopen. Vaak doet het zeer om de knieën tegen elkaar aan te leggen als u op uw zij ligt, een klein kussen tussen de knieën kan vaak verlichting geven.

De chiropractische benadering gaan uit van en herstel van functie. Dus een verbetering van de bewegen van het onder- en bovenbeen. Hierdoor vermindert de belasting en daarna ook de pijn in het knie. De opgelopen schade kan niet terug gedraaid worden, en het knie blijft dik en ook wat stijf. De hoeveelheid verlichting is echter opmerkelijk zelf bij vrij vergevorderde gevallen.

(sport) Blessures

Vaak ontstaat een blessure plotseling. bij het sporten of een verdraaiing een misstap. Men zou de sport blessure kunnen opdelen in een spierblessure of een gewricht blessure. Voorbeeld spierblessure een hamstring en bijvoorbeeld een gewricht blessure een verstuikte enkel.

Klachten
Gewricht blessure Het gewricht is pijnlijk opgezwollen. Let op! Wanneer men weet of vermoed dat het om een gewricht blessure gaat dan moet men daar ijs op doen.  Dat ijs verkoeld en zorgt voor het tegengaan van de zwelling
Spierblessure:
Plotseling pijnlijke scherpe stekende pijn verminderde kracht of geen kracht kunnen zetten . Er ontstaat een zwelling en  bloeding die vaak lager dan blessure opdoemt

In het Rugcentrum zullen wij mensen die met spier gerelateerde blessure lopen adviseren naar een fysiotherapeut of een erkende masseur (sportmasseur) te gaan.

Gewrichtklachten wordt advies gegeven en afhankelijk van de aard van de klacht  zorgen dat het gewricht weer optimaal beweegt. Dit gebeurt met specifieke chiropractische behandelingen en mbv gereedschap als op de foto