Nekklachten

Nekklachten komt meestal langzaam opzetten is het gevolg van verkrampte spieren in nek en schouders. Meestal gaat dit ook gepaard met hoofdpijn. Soms komen nekklachten plotseling opzetten dit kan door een verkeerde beweging of een ongeluk - zie whiplash.

Nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn:

Geleidelijke oorzaken:

• Weinig afwisseling in de houding (zoals bij bureauwerk)
  • Weinig afwisseling/veel herhaling in beweging (bij monotoon werk)
  • Verkeerde of eenzijdig belasting (zoals een zware tas over één schouder dragen)
  • De natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (artrose of slijtage)
  • Spanning en stress
  • Kou en tocht

Plotselinge oorzaken:

• Een (verkeers) ongeluk - kan een whiplash veroorzaken. (Zie stuk over wiplash)
  • De nekspieren kunnen plotseling verkrampen door een verkeerde beweging of verdraaiing, door een verkeerde slaaphouding of door een infectie aan oor- of luchtwegen.

De meest voorkomende nekklachten zijn

• Zeurende pijn en stijfheid in de nek en schouderregio.
  • Duizeligheiden/of oorsuizen
  • Concentratie stoornissen
  • Uitstralende pijn naar één of beide armen
  • Een krachteloos of moe gevoel in schouders of armen
  • Tintelingen in handen of vingers

Uw chiropractor gaat eerst vragen stellen over uw nekpijn en uw algehele gezondheidstoestand. Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek. Indien de chiropractor gelooft dat er wat aan uw klacht gedaan kan worden, dan volgt een behandelingsplan. Elke soort nekpijn vraagt om een andere aanpak van de behandeling.

De chiropractor beschikt over tal van technieken om de klachten te behandelen. De verschillende technieken zijn nodig om de blokkades en storingen op te heffen en de soepelheid te herstellen. Behandeling is niet pijnlijk, maar soms zal de chiropractor u vooraf waarschuwen wanneer de behandeling onaangenaam kan aanvoelen.

Naast het behandelen met specifiekke chiropractishe technieken maken advies over een goede houding deel uit van de behandeling van nekpijn. Het is ook mogelijk dat u oefeningen voorgeschreven krijgt of adviezen van uw chiropractor. Heeft u platvoeten of is uw houding de oorzaak van dit probleem dan zal de chiropractor u adviseren om een podoloog of cesar therapeut te raadplegen.

Wat kunt u zelf doen aan uw nekpijn
Heeft u last van uw nek, is het raadzaam om daar snel iets aan te doen. Hoe sneller de klachten worden aangepakt, hoe groter de kans dat ze geheel verholpen kunnen worden.
Nekpijn komt vaak voort uit een verkeerde houding en beweging van de nek. Een goede werkhouding, een goed bed en een goede manier van bewegen kunnen nekpijn voorkomen. U chiropractor is bereid u daarover te adviseren.