SI gewricht

PIJN in het SI-gewricht (SI-dysfunctie):

Tussen de wervelkolom en de benen zit onderaan de rug een vrij stug gewricht. Dit gewricht vormt de verbinding tussen het bekken en het heiligbeen. Het is het Sacro-Iliacaal gewricht, ook wel SI-gewricht of heiligbeengewricht genoemd. Dit gewricht zorgt voor de overdracht van het gewicht van het bovenlichaam naar de benen en wordt dus veel belast. Het is een stugge verbinding.

Omdat er veel spieren, banden en pezen aan hechten, is het SI-gewricht gevoelig voor overbelasting. gewricht

SI-dysfunctie is een term die wordt gebruikt om de pijnlijke aandoening in het gewricht te beschrijven. Het is nog onduidelijk waarom het SI-gewricht pijnlijk wordt en hoe dit leidt tot lage rugpijn. Veel mensen  ondervinden last van één of beide SI-gewrichten.

Soms wordt pijn aan het SI-gewricht verward met pijnklachten vanuit de lage rug. Dit komt doordat er kleine aftakkingen van de zenuwen naar het SI-gewricht lopen. Dit maakt het soms lastig om vast te stellen of het om lage rugklachten ofwel om SI-dysfunctie gaat.

Klachten:

• Pijn in de onderrug en bilstreek, meestal iets naast het midden van de ruggenwervel.
  • Er kan uitstraling ontstaan naar het bovenbeen, soms zelfs tot in de voet.
  • Bij allerlei vormen van beweging kunnen er pijnklachten ontstaan (zitten, lopen, buigen, draaiende beweging).
  • Vroeg in de morgen, voor het opstaan, kunnen de klachten heviger zijn.

Behandeling:

Een blokkade in het SI-gewricht kan o.a. met chiropractie deels of geheel verholpen worden door het losmaken van het gewricht. Ondersteunende mobiliteitsoefeningen kunnen een goede aanvulling hierop zijn.