Vormen van hoofdpijn en migraine

Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn, er zijn verschillende soorten hoofdpijn onder andere; spanningshoofdpijn, migraine en aangezichtspijn. Een chiropractische behandeling kan hoofdpijnklachten verhelpen of helpen verminderen.

Spanningshoofdpijn
Is de meest voorkomende. Het voelt als en drukkende of kloppende hoofdpijn die overal in de hoofd kan zitten. Vaak wordt beschreven pijn net boven het ene oog, en een band om het hoofd, of hoofdpijn die begint aan de achterkant van het hoofd net boven de nek. Vaak wordt verteld dat de klachten beginnen in de nek en dan eindigt met hoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn duurt vaak over langere periode. Het is vaak het gevolg van een verkeerde stand van de rug en/of nekwervels.

Migraine
Kan men deze voelen opkomen (aura) of migraine kan spontaan opkomen. Patiënten zijn bij migraine vaak overgevoelig voor licht en geluid. Regelmatig zijn patiënten misselijk tijdens een aanval, waarbij ze ook kunnen overgeven. Een aanval kan enkele uren duren tot wel 3 dagen.

Aangezichtspijn
Is gelukkig een niet vaak voorkomend probleem, maar is een zeer pijnlijke en irritante aandoening. Aangezichtspijn is herkenbaar aan de pijnscheuten die men ervaart over de ene kant van het gezicht, het kan in de onderkaak, de bovenkaak of het voorhoofd zijn. Het komt in het ergste geval in alle drie de gebieden tegelijk.
We hebben 2 personen behandeld die aangezichtspijn rond de kiezen hadden. De tandartsen vonden geen aanwijzing voor deze kiespijn. Eén van de tandartsen bood aan dan maar de kiezen te trekken. Na een enkele behandelingen bij ons in het Rugcentrum ging de kiespijn over.

Aangezichtspijn komt door een beschadiging van een zenuw die naar een bepaald gebied toe gaat. Een chiropractische behandeling geeft in dit geval vaak verlichting.

Na het vaststellen welk type hoofdpijn (of en combinatie van meerdere) het om gaat, zal de chiropractor de bovenrug en nek behandelen met specifieke chiropractische technieken. De chiropractische behandeling is erop gericht om de normale bewegings vrijheid te herstellen en de overbelasting van de structuren te verminderen, en op die manier de klachten te verminderen. Hiervoor heeft de chiropractor een reeks verschillende technieken en behandelingsmethoden ter beschikking.