Vormen van hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn

Wist u dat 20% van de Nederlandse bevolking wekelijks hoofdpijn heeft? Er bestaan verschillende soorten hoofdpijn met verschillende oorzaken, zoals spanningshoofdpijn of migraine. Hoofdpijn kan een oorsprong in de gewrichten of de spieren van de nek en de schedelrand hebben. Daarom gaan nekklachten vaak gepaard met hoofdpijnklachten. Hoofdpijn kan echter ook andere oorzaken hebben. De oorzaken van hoofdpijn kunnen gerelateerd zijn aan spieren en gewrichten, het zenuwstelsel, maar ook hormonen, ogen, de vochthuishouding en stress kunnen een rol spelen. Vaak gaat het om een combinatie van meerdere factoren.

Cervicogene hoofdpijn

Deze hoofdpijn ontstaat vanuit de nek. De hoofdpijn komt vaak aan één kant van het hoofd voor, maar kan ook aan beide kanten voorkomen. Er is vaak naast hoofdpijn ook pijn in de nek, schouder, arm en/of tussen de schouderbladen. De onderliggende oorzaak is niet bekend, mogelijk heeft dit met overprikkeling van een zenuw te maken. In de nek is vaak sprake van hypomobiele gewrichten en overbelaste spieren. De behandeling zal zich hierop richten.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of houding (van de rug). Als de gewrichten niet goed bewegen en spieren gespannen zijn, kan dit leiden tot hoofdpijn. Spanningshoofdpijn is een drukkende pijn, die vanuit de nek uitstraalt naar het hoofd, de pijn kan overal in het hoofd zitten. Bij stress, vermoeidheid of slecht slapen kunnen de klachten verergeren.

Migraine

Is vaak een heftige, stekende of bonzende pijn aan één kant van het hoofd. De pijn wordt erger bij inspanning en het kan zijn dat u misselijk wordt en moet overgeven. Ook kan het zijn dat fel licht en harde geluiden moeilijk te verdragen zijn. De klachten blijven gemiddeld 24 tot 48 uur aanwezig. Migraine kan voelbaar zijn in het hele hoofd of afwisselen tussen de linker- en rechterkant. De oorzaak van migraine is niet zo duidelijk aantoonbaar. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het feit dat chiropractie positief kan werken, maar wel door advies en herstellen van mobliliteit, waardoor migraine minder snel zal optreden.

Behandeling van hoofdpijn
Na het vaststellen welk om type hoofdpijn (of en combinatie van meerdere) het gaat, zal de chiropractor de bovenrug en nek behandelen met specifieke chiropractische technieken. De behandeling richt zich op het verbeteren van de beweeglijkheid van de gewrichten en de spieren van de nek en gerelateerde gebieden van de rug. Het is mogelijk dat u oefeningen meekrijgt of advies over de beste (slaap)houding, ergonomie, sport of voeding. Zo kunt u zelf ook een bijdrage leveren aan het succes van de behandeling en het verminderen van uw klachten.